Стратегії щодо сенсорних проблем

У дітей з розладами спектру аутизму часто є сенсорні проблеми. Вони можуть виявлятися сенсорною гіперчутливістю, і дитина, приміром, не переносить певних звуків (пригадаймо приклад особи з РСА, яка прирівняла звук шкільного дзвоника до видалення нерва без знечулення), певних тактильних відчуттів (дотик, певні види тканин можуть викликати різкий дискомфорт), зорових, смакових подразників, нюхових та ін. Так само трапляються сенсорні гіпочутливості – тоді дитина, наприклад, може бути малочутливою до болю, холоду, різких запахів і т.п. З іншого боку, вона може мати особливу «прив’язаність» до певних форм сенсорних стимулів і багаторазово їх викликати (бавитися стрічками чи волоссям, дивитися довго на об’єкти, що крутяться, гойдатися, слухати, як тече вода і т.д.). Такі сенсорні порушення не є специфічними для розладів спектру аутизму, вони часто трапляються і в інших дітей, як і не обов’язково є в усіх дітей з РСА. Втім наявність сенсорних порушень при РСА є радше правилом, аніж винятком, і тому їх треба виявляти та застосовувати щодо них специфічні терапевтичні втручання.

 

Зазвичай сенсорне обстеження проводить заняттєвий терапевт, який є фахівцем із сенсорної інтеграції. На основі детального збору анамнезу та тестувань різних сенсорних сфер визначають порушення сенсорики і «сенсорний профіль» дитини, дають відповідні рекомендації батькам та складають терапевтичну програму відповідно до методики сенсорної інтеграції. Рекомендації батькам можуть бути дуже різними, залежно від форм сенсорних порушень у дитини – наприклад, давати дитині навушники в надто гучних середовищах (супермаркет). Може бути рекомендовано модифікувати середовища з огляду на сенсорні гіперчутливості дитини (замінити флюорисцентні лампи на звичайні, уникати певних стресових середовищ; рекомендації щодо їжі, одягу, гри і т.д.). Батьки можуть отримати також рекомендації щодо проведення десенсибілізації певних сенсорних сфер – наприклад , проводити, використовуючи певні щітки, регулярну тактильну стимуляцію для зменшення гіперчутливості у цій сфері. Так само з дитиною безпосередньо може працювати спеціаліст із сенсорної стимуляції, що зосереджуватиметься на конкретних завданнях стосовно корекції сенсорних порушень. Окремими методиками щодо корекції сенсорних порушень є використання специфічних лінз, які вилучаючи певний спектр світла й зменшують візуальну гіперчутливість (Irlen lenses, www.irlen.com), та метод аудіоінтеграції Томатіса (AIT – auditory integration method), що його застосовують для корекції акустичних сенсорних порушень. Цей метод полягає у тому, що діти слухають через навушники спеціальну музику і це, як передбачається, має привести до десенсибілізації акустичних гіперчутливостей, покращення слухового сприйняття, втім однозначних доказів ефективності цього методу немає.