Методики комплексних реабілітаційних втручань

Описані вище стратегії допомоги щодо конкретних проблем, яку надають певні групи фахівців, об’єднані у цілісні, комплексні реабілітаційні методики, що охоплюють усі згадані компоненти роботи з дітьми з РСА, їхніми батьками, а також пропонують принципи та техніки, як ці методики можна застосовувати вдома та в педагогічному середовищі.

 

Двома найпоширенішими і найвідомішими методиками, ефективність яких науково доведена, є:

  1. TEACCH (Treatment and Education of Autistic and Communication handicapped Children – терапії та навчання дітей з розладами спектру аутизму та комунікативними порушеннями – детальніше див. www.teacch.com та книжку Shopler E., Shea V. The TEACCH approach to Autism Spectrum Disorders )
  2. SCERTS (Social Communication Emotional Regulation Transactional Support Model – модель підтримки соціальної комунікації та емоційної регуляції – детальніше див. книжку Prizant B. et al. The SCERTS Model: A Comprehensive Educational Approach for Children with Autism Spectrum Disorders)

 

Ці методики є радше філософією і цілісною моделлю допомоги дітям з РСА й охоплюють вищезгадані підходи поведінкової терапії, методик, скерованих на розвиток соціальних, мовних, комунікативних навичок, сенсорних розладів та ін. Вони сильно наголошують на залученні батьків та на роботі в середовищі життя й соціальних стосунків дитини.

 

До методик комплексних втручань можна віднести також низку інших методів:

  • «Терапія щоденного життя» (Daily Life Therapy), що її розробила педагог та мама дитини з РСА Кійо Кітагара з Токіо, стала основою денних програм/шкіл для дітей з РСА. Цей підхід великий акцент ставить на організованій груповій активності, заняттях спортом та мистецтвом. Детальніше див. книжку Kitahara K. Daily Life Therapy: A Method of Educating Autistic Children.
  • Метод Міллера (Miller Method), який розробив Арнольд Міллер і який спеціально спрямований на допомогу дітям у виробленні системних когнітивних концепцій як щодо розуміння світу, так і щодо організації поведінки. Детальніше див. книжку Miller A. Developping the Capacities of Children with Autism Spectrum.
  • «Програма виховання сина» (Son-Rise Program/ Option Method), цей метод розробили батьки хлопчика з РСА, згодом створивши свій навчальний центр, куди вони запрошують приїжджати на модульні навчальні програми батьків з дітьми. Детальніше див. www.son-rise.org